Från början tänkte jag mig en indonesiskt inspirerad
t-shirt. Jag ville hitta ett tyg med mycket färger och mönster. Det gjorde jag
inte, istället fick jag skapa mitt egna tyg. I början hade jag ingen aning om
jag skulle klara av att göra ett snyggt tyg, egentligen visste jag inte alls om
min idé var bra eller hur resultatet skulle bli.
Men resultatet blev rätt likt min allra första idé,
precis som jag tänkte innan jag påbörjat mitt projekt går t-shirten nästan ända
ned till knäna, runt midjan är ett band knutet, tröjan är luftig med ett fint
mönster. Något som däremot skiljer resultatet och min första idé ifrån varandra
är att jag tänkte mig att halsmudden skulle vara svart, den skulle också vara
broderad. Jag tänkte mig även ett mörkt band runt tröjan, men till slut valde
jag i alla fall ett ljusrosa band.
Hur gjorde jag då, vilka metoder använde jag för att
få det resultat som jag tillslut fick?
Jag började med att leta på ett mönster som jag ville
använda. Sedan gjorde jag om det genom att förlänga både plagget och ärmarna,
viktigt är också att lägga till en centimeters sömsmån, annars blir tröjan för
liten eftersom att mönstret endast visar hur plagget kommer att vara när det är
klart. Tanken med t-shirten var att den skulle likna en tunika samtidigt som
den liknade en poncho. Det lyckades, jag har nu en t-shirt som de flesta skulle
kalla tunika eller klänning.
Efter att jag gjort om mönstret nålade jag fast det på
det vita tyget jag skulle använda. Viktigt är att trådraken går åt det håll som
står på mönstret, annars kan plagget krympa, i tvätten, åt alla möjliga
konstiga håll och inte alls bli snyggt. Om det står ”mot vikt kant” ska jag
också nåla fast och klippa mönstret mot den vikta kanten på tyget.
Efter att jag klippt ut mönstret markerade jag alla
viktiga markeringar på tyget, t.ex. mitten av halsen eller mitten av
halsremsan. Därefter var det bara att börja nåla och sy enligt
instruktionerna. Jag började med att
pressa fast mellanlägget allra högst upp på plagget, i området runt halsen, det
för att skydda tyget. Mellanlägget pressades fast på tygets avigsida. Därefter nålade
och sydde jag ihop samma område med elastisk söm, då låg de två tygbitarnas
räta sidor mot varandra och avigsidan ut, det för att sömmen sedan inte ska
synas på den fina rätsidan utan istället på avigsidan. Sedan var det dags att
nåla och sy fast ärmarna i fram- och bakstycket, också med elastisk söm. Efter
det sydde jag ihop sidorna på plagget, alltså fram- och bakstyckena samt
underdelen av ärmarna, detta gjorde jag med elastisk söm. Den sista delen av
tröjan var ännu inte fastsydd, nämligen halsmudden. Hur gjorde jag med den?
För det första sydde jag ihop kortsidorna på
halsremsan med varandra. Precis som jag gjorde när jag sydde ihop de andra
delarna la jag räta mot räta innan jag sydde. När jag sytt ihop halsremsans kortsida med
dess andra kortsida sydde jag ihop dess långsida med den andra långsidan.
Därefter var det dags att sy fast mudden på tröjans hals, det gjorde jag genom
att första nåla fast baksidans mitt av remsan med bakstyckets mitt. Därefter
nålade jag fast remsans framsida med mitten av framstycket. Jag nålade fast
remsan med ännu fler nålar innan jag började sy fast den. Eftersom halsremsan
är mindre än halsen på t-shirten var jag tvungen att dra i tyget rätt mycket
när jag sydde, annars hade det inte blivit rakt.
Nu
var alla delar fastsydda med varandra och det var dags att fålla. Det innebär
att man viker in en del av tygänden på
ärmarna och längst
ner på tröjan så att det blir dubbelvikt. Då blir kanterna mycket snyggare och
jämnare. Sy fållar gör man inte som vanligt, man syr dem med tvillingnål, då
blir det sicksack på undersidan av tyget och dubbla raksömmar på översidan.
Detta gör att sömmen ser mycket snyggare ut på framsidan.
När
jag sytt fast mudden var tröjan färdigsydd. Nu började det jobbigaste jobbet,
trycket. Jag skulle tejpa ränder över hela tröjan, tejpa ränder över hela
bakstycket, framstycket och ärmarna. Gissa om det tog tid. Jo, många timmar,
men det var det värt. När jag tejpat klart var det dags att färga tröjan.
Eftersom att jag sydde den innan jag färgade den var jag tvungen att lägga en
kartongbit med plast runt i tröjan, så att inte textilfärgen skulle åka igenom
på andra sidan. Därefter började jag med att färga tröjan röd med hjälp av en
svamp. För att få den effekten jag ville ha på tröjan var textilfärgen tvungen
att vara utspädd med riktigt mycket vatten, jag skulle säga att den ska bestå
av 40% färg och 60% vatten. Då rinner färgen ut under tejpen och skapar den
oregelbundna känslan jag vill ha i mönstret. Sedan duttade jag på gul färg på
tröjan, då får den olika nyanser och förstärker plaggets karaktär ännu mer. När
färgen torkat vände jag plagget och färgade den andra sidan. Färgningen krävde
stor noggrannhet och gjordes ute på min gräsmatta för att inte förstöra något
inomhus. Men du kanske undrar hur jag kom på att tröjan skulle ha det mönstret
som det faktiskt har.
Jo,
jag testade. I frustration stod jag många timmar och testade, i hopp att hitta
den ”geniala idén”. Det gjorde jag inte. Tillslut bestämde jag mig för att bara
göra en vanlig, randig tröja, en sådan där konventionell som alla har. Men
färgen jag använde på testet var från mina tidigare färgexperiment utspätt med
vatten. Jag tejpade mina ränder och målade tyget. Tänkte att det här kommer bli
världens tråkigaste tröja. Men så, när jag drog av tejpen så var där ett
alldeles fantastiskt mönster, jag hade hittat den ”geniala idén”. Min tröja
skulle minsann bli originell, den skulle bli en sådan att vara stolt över.
Det
blev den, det ljusrosa bandet runt midjan höjde t-shirten mycket. Jag är jättestolt
och nöjd. Aldrig har jag lyckats sy något så snyggt som den här t-shirten. Jag
kommer att bära tröjan i skolan och på fritiden och jag kommer att trivas i
den. Jag blir glad när saker lyckas, det gjorde den här tröjan. Jag som hade
fruktat den dagen då jag skulle färga den, jag trodde att jag skulle förstöra
den. Men den blev bra, riktigt bra.
Jag
använde mig av 2,75 meters bomullstrikå för totalt 355
kr. Trikå är ett
elastiskt tyg som är töjbart och lätt att forma. Tygsorten används ofta till
t-shirtar och vi hade inget annat val än att använda oss av det. Trikå har låg
skrynklingsbenägenhet och hög luftgenomsläpplighet. Väldigt positiva egenskaper
om du frågar mig. En nackdel med trikå är att det har låg dimensionsbenägenhet,
förmågan att behålla sin form. Jag använde mig av bomullstrikå, men vad är ”det vita guldets”, bomullens, egenskaper
och hur påverkar den miljön, vad är fördelarna och vad är nackdelarna?
Bomull
är ett material som är otroligt bekvämt att ha på sig och som känns luftigt.
Det tål tvätt bra och är starkt. Egentligen är det ett helt fantastiskt
material, för oss konsumenter.
I dokumentären
"Ren bomull, smutsig framställning" får vi börja med att följa med
Camilla Thulin till Malmöoperan, där får vi veta hur kläder tillverkas för att
bli så trovärdiga operans handling som möjligt. Vi får följa med till Bali i
Indonesien och se hur tyger vävs. Vi får följa med på en resa och se
bomullsproduktionens hårda sanning.
I Baykal, Turkiet, träffar vi familjen Erdem, en typisk bomullsproducent. Trots att bomullsproduktion är en jätteindustri i världen produceras det mesta i små jordbruk. För familjen Erdem är varje familjemedlem viktig för att produktionen ska fungera, bomullen är deras liv. Det är ett hårt jobb som både drar till sig sjukdomar och trötthet, men till skillnad från många andra tjänar familjen Erdem pengar på sina åkrar, Men många bomullsarbetare jobbar med det för att de inte har något annat val och tjänar extremt lite.
Visste du att 25% av världens insektsmedelsförbrukning går till bomullsodling? Bomull måste konstgödas flera gånger per säsong. I genomsnitt kräver ett kilo bomull 10 000 liter vatten. Bomull odlas i över 80 länder och endast en procent av världens bomull är ekologisk. Ungefär 70% av all bomull handplockas.
"Ren bomull, smutsig framställning", precis så är det. Bomullsplagg som känns fräscha och bekväma att ha på sig, är egentligen en av de största miljöbovarna och orsakar många människors död just på grund av alla bekämpningsmedel som används för att odla den.
I Baykal, Turkiet, träffar vi familjen Erdem, en typisk bomullsproducent. Trots att bomullsproduktion är en jätteindustri i världen produceras det mesta i små jordbruk. För familjen Erdem är varje familjemedlem viktig för att produktionen ska fungera, bomullen är deras liv. Det är ett hårt jobb som både drar till sig sjukdomar och trötthet, men till skillnad från många andra tjänar familjen Erdem pengar på sina åkrar, Men många bomullsarbetare jobbar med det för att de inte har något annat val och tjänar extremt lite.
Visste du att 25% av världens insektsmedelsförbrukning går till bomullsodling? Bomull måste konstgödas flera gånger per säsong. I genomsnitt kräver ett kilo bomull 10 000 liter vatten. Bomull odlas i över 80 länder och endast en procent av världens bomull är ekologisk. Ungefär 70% av all bomull handplockas.
"Ren bomull, smutsig framställning", precis så är det. Bomullsplagg som känns fräscha och bekväma att ha på sig, är egentligen en av de största miljöbovarna och orsakar många människors död just på grund av alla bekämpningsmedel som används för att odla den.
Bomull orsakade att Aralsjön försvann, en sjö som en gång
varit världens fjärde största sjö och en mycket viktig del för Asien. Sjön
dränerades under Stalins tid, man grävde för hand flera tusen kilometer
bevattningskanaler för att leda Aralsjöns vatten till bomullsplantagerna. Snart
var en av världens största sjöar bara en
öken.
Den där vita, lilla ”oskyldiga” tussen är alltså inte så
fantastisk som den kan verka.
Källor:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar